מתרחקים מפסי הרכבת: שונה תוואי שביל ישראל בחוטם הכרמל

לאחר שבוטל מקטע מס' 1 בשביל ישראל, כי "הכריח" מטיילים לצעוד לצד כביש, עתה שונה תוואי נוסף בחוטם הכרמל שעבר ליד מסילת הרכבת. בכך נמנעו 700 מטרים של הליכה בסמיכות למסילה, ועל הדרך נוספה עצירה במצפה יפה

נושא ההליכה בשבילים מסומנים, ליד גורמים שמסכנים את המטיילים, מסית לא פעם את שבילי הטיול המוכרים בארץ. לאחרונה בוטל מקטע מספר 1 בשביל ישראל (ממצודת אוסישקין לאריה השואג), היות וחלקו עבר לצד כביש באזור נחל שניר, ואילו עתה שונה מקטע שעובר ליד כביש ומסילת רכבת באזור חוטם הכרמל.

עם זאת, תוואי השביל החדש יכיל בתוכו נקודת עניין יפה ויעבור עתה ב"מצפה מורן" (אתר לזכרו של סרן מורן ורדי ז"ל, לוחם שייטת 13 ובן בנימינה, שנהרג בקרב עם מחבלים בשכם בשנת 2004) וממשיך בשולי מחצבת בנימינה ההיסטורית. בכך, נמנעה מהמטיילים הליכה של כ-700 מטרים בסמיכות קרובה מאוד למסילת הרכבת הארצית, שבה תנועה בתדירות גבוהה של רכבות נוסעים ומשא.

איציק בן דב רכז סימון השבילים של החברה להגנת הטבע, מציין כי הוועדה לסימון שבילים עוסקת לאורך השנים במציאת פתרונות לסוגיות בטיחותיות בתוואי שביל ישראל ובשינוי התוואי, היכן שזה נדרש. "שביל ישראל סומן לפני כ-30 שנה, כאשר נפח הטיילות והתנועה היו נמוכים, וכל העת מתבצעים בו שינויים ועדכונים. אנחנו משקיעים משאבים ומאמץ להרחיק שבילים בכלל, ואת שביל ישראל בפרט, משולי כבישים וקרבה לתחבורה שעלולה לסכן אותם", הוא אומר.

במקביל להחלטה לבצע את השינוי בתוואי, קיבל בן דב פניה מארנון רוזמרין, תושב בית חנניה, שהציע להעביר את השביל דרך "מצפה מורן", כך שהמטיילים ירוויחו תצפית נוף מחוטם הכרמל לעבר בקעת הנדיב וחוף הכרמל. לדבריו, חוטם הכרמל, 'האף' של הכרמל – הבליטה הדרומית ביותר של ההר מעל בנימינה ובקעת הנדיב – מהווה את שער הכניסה הדרומי לכרמל של המטיילים בשביל ישראל.

"מהמצפור אפשר לצפות דרומה ומזרחה אל בנימינה ובקעת הנדיב הקרובות ועד רכס אמיר באופק. במערב נראים מושב בית חנניה, אור עקיבא והכפר ג'יסר א-זרקא", הוא אומר. "השביל יורד מהתצפית דרך מחצבת בנימינה המשוקמת אל גשר מסילת הרכבת שדרכו חוצים המטיילים את המסילה לצידה השני במעבר תחתי. מחצבת בנימינה הוקמה בשנות ה-30 של המאה הקודמת במסגרת מאמצי היישוב היהודי לבנות את הארץ על בסיס חומרי גלם מקומיים וכוח עבודה עברי. בשנות ה-90, לאחר מיצוי חומר הגלם וסיום הכריה, עברה המחצבה שיקום על ידי הקרן לשיקום מחצבות. בתהליך השיקום השאירו לצד המחצבה כמה מתקנים תעשייתיים וקטע של מסילת ברזל עם קרון מסע, מזכרת היסטורית מהימים שבהם המחצבה הייתה פעילה".

במעמד הסימון עצמו, הגיעו למקום מטיילים בשביל והיו לראשונים שהולכים בתוואי החדש. "אנחנו בעיצומה של עונת הטיולים בשביל והמטיילים עושים את דרכם צפונה ודרומה. מזג האוויר בשבועות הקרובים צפוי להיות מושלם להליכה במקטעי השביל בכל רחבי הארץ, ואני ממליץ לכולם לצאת לטבע, ליהנות מהנופים והייחודית של השבילים שלנו, וכמובן – לשמור על ניקיון ולקחת את הפסולת לפחי הזבל", מוסיף בן דב, ומציין כי השינוי בתוואי השביל נעשה לאחר תיאום עם הנהלת רמת הנדיב, שדאגה להתקין מעבר מטיילים בגדר הבקר שליד מצפור מורן.

אורכו של השביל כיום הוא כ-1,057 ק"מ והוא מחולק ל-56 מקטעים.

 

נלקח מ – https://travel.walla.co.il/item/3468820